Formel 1 i København (kapitel 112)


 Det er på en måde ganske passende at Valencia afvikler byens første Grand Prix samtidig med at OL slutter i Beijing. Formel 1 og OL er to af verdens største sportsbegivenheder – formel 1-bagmænd og -sponsorjægere elsker at fortælle om at sporten kun overgåes i seertal af sommer-OL og fodbold-VM. Efterfulgt af en bisætning om at  OL og VM jo som bekendt afvikles hvert fjerde år. Og der køres formel 1 hver anden weekend…

 

Samtidig er OL og F1 to af de mest effektive fanebærere for image-mindede byer og lande. Og det bringer mig frem til min pointe med denne blog: Hvorfor kører vi ikke formel 1 i København? B.T. præsenterede ideen sidste år, og trods opbakning fra formel 1-bagmand Bernie Ecclestone, kulturminister Brian Mikkelsen og motor-prins Joachim, blev ideen mødt med hån eller i bedste fald larmende tavshed fra danske motorsports-fans og -organisationer. 

 

Det samme skete utvivlsomt da visionære politikere og forretningsfolk i Valencia for at par år siden begyndte at snakke om at omdanne America´s Cup-havnen til en formel 1-bane. Alligevel knoklede man videre, og i denne weekend kører man byens første Grand Prix på en bane, der fra alle sider kaldes “verdensklasse”.

 

Den lokale modstand mod projektet blev fejet af banen af et lokalvalg, der sikrede byens siddende, formel 1-venlige (OG – kvindelige – hører du efter, Ritt Bjerregaard?) borgmester opbakning. 

 

Men formåede at overbevise hovedparten af vælgerne om at et formel 1 Grand Prix ville være en god forretning: OK – der skulle bruges mange millioner på at bygge banen og infrastrukturen. Men der ville komme endnu flere tilbage i form af turistindtægter (fra hoteller, restauranter og transportsdektoren). PLUS – de mindre målbare men måske endnu vigtigere “indtægter” i form af image og goodwill, der pludselig gjorde Valencia til en af verdens “hippeste” byer.

 

Et formel 1 Grand Prix – med massiv, offentlig støtte – bliver altså anset for art være en god forretning i Valencia. Det samme mener man i en lang række andre byer og lande, der nærmest holder i kø for at komme ind i formel 1-kalenderen. Hvem havde hørt om Bahrain inden landet for fem år siden byggede en formel 1-bane?

Næste år gentager Abu Dhabi kunststykket, der satte Mellemøsten på formel 1-kortet. Og i Singapore kører man i næste måned landets første Grand Prix på en nyanlagt gadebane i Downtown – om natter! Yeps: Singapore bliver sikkert formel 1-historiens dyreste løb nogensinde, for der skal ikke kun betales for banen – den skal også oplyses af tusindvis af projektører, så løbet kan afvikles klokken 20.00 om aftenen (= prime-time på de europæiske TV-skærme). Alligevel jubler bystyret over den nyvundne status som Grand Prix-arrangører. Og finansierer gladeligt formel 1-festen (med blandt andet en særlig “formel 1-skat”, der pålægges alle hotellerne omkring banen).

 

De byer og lande der arrangerer formel 1-løb tjener altså penge på det årlige besøg af Bernie Ecclestone´s highspeed-cirkus. Hvem har sidst hørt om en OL-arrangør der tjente penge? Nej vel? Og læg så mærke til at OL er en once-in-a-lifetime event. Et formel 1 Grand Prix er en årligt tilbagevendende money- og image-maker.

 

(I parantes bemærket: Beijing har måske også set lyset: Ecclestone besøgte i sidste uge de olympiske cykelkonkurrencer. Vist ikke så meget fordi han er interesseret i tohjulere uden motor – mere fordi området er velegnet til en formel 1-bane. Kollegaer her i mediecenteret i Valencia har på Google Earth set noget der til forveksling ligner en potentiel formel 1-bane på vejene omkring velodromen i Laoshan. Bliv ikke overrasket hvis Beijing snupper Kinas Grand Prix fra Shanghai i løbet af få år. At Shanghai overhovedet byggede en formel 1-bane var vist allermest en reaktion på at Beijing fik tildelt OL. Og den første chef for banen sidder nu bag tremmer for korruption…)  

 

Derfor: De fleste er nok enige om at OL i København er en alt for kostbar, urealistisk drøm. Men formel 1 i København? Det vi kræve visioner, energi, målrettethed – måske alt det dansk motorsport savner i disse år.

 

Men det KAN lade sig gøre. Spørg bare i Valencia!


Sporten.dk Seneste nyt